Hierdoor onderscheid jij je NIET van jouw concurrenten

๐—›๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐—ป ๐—ท๐—ถ๐—ท ๐—ฑ๐—ถ๐˜?

Je betaald veel voor jouw marketing, maar het werkt niet (meer)โ€ฆ Je hebt een website, laat je social media onderhouden en doet ook nog wat betaalde advertenties op social media en offline. Al met al ben je veel geld en tijd kwijt.  Maar je hebt het idee dat dit alles je eigenlijk veel te weinig oplevert.

Als het je nog wel wat oplevert, dan is dat wellicht niet meer hetzelfde dan wat je er vroeger voor terug kreeg. Dat is logisch, want steeds meer bedrijven doen exact hetzelfde op dezelfde kanalen. Als de concurrent dat doet, dan zal het voor mij ook wel goed zijn.

๐—•๐—ฒ๐—ป ๐—ท๐—ถ๐—ท ๐—ฒ๐˜…๐—ฎ๐—ฐ๐˜ ๐—ต๐—ฒ๐˜๐˜‡๐—ฒ๐—น๐—ณ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฎ๐—น๐˜€ ๐—ท๐—ผ๐˜‚๐˜„ ๐—ฐ๐—ผ๐—ป๐—ฐ๐˜‚๐—น๐—น๐—ฒ๐—ด๐—ฎ?

Met als effect dat je je eigenlijk niet meer onderscheidt. De (potentiรซle) klanten zien door de bomen het bos niet meer. En voor jou is het dan maar hopen dat jouw geld zich terug gaat verdienen. Maar zeg eens eerlijk. Ben jij wel hetzelfde als jouw concurrent? Waarschijnlijk zit er verschil in. Waarom doe je dan precies hetzelfde?


๐—”๐—น๐˜€ ๐—ท๐—ฒ ๐—ต๐—ฒ๐˜๐˜‡๐—ฒ๐—น๐—ณ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฏ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ณ๐˜ ๐—ฑ๐—ผ๐—ฒ๐—ป, ๐—ด๐—ฎ ๐—ท๐—ฒ ๐˜‚๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—น๐—ถ๐—ฒ๐˜‡๐—ฒ๐—ป.

Je begrijpt waarschijnlijk wel dat je iets anders moet proberen. Want wanneer je hetzelfde doet dan al die andere bedrijven, dan mis je waarschijnlijk veel potentieel. Sterker nog, wanneer je merkt dat jouw huidige budget niet zoveel meer oplevert. Dan weet ik รฉรฉn ding zeker. Wanneer je hetzelfde blijft doen dan verlies je uiteindelijk nog meer potentiรซle klanten.

Maar hoe doe je het dan anders? Waar begin je? Er zijn zoveel opties. Je merkt wellicht dat jezelf niet genoeg expertise in huis hebt om dit goed anders neer te zetten. Er zijn veel opties en er komen steeds meer nieuwe mogelijkheden bij.  

Hoe ga jij je onderscheiden van je concurrenten?

In elk geval moet je iets anders doen. Een beetje reuring creรซren, werkt vaak goed. En is ook niet zo moeilijk hoor. Je krijgt snel publiciteit. Maar ook dan is het vaak eenmalig en dan moet je steeds weer wat nieuws verzinnen. En een revolutie in Rusland of een ander ding wat het nieuws beheerst, en al je voorbereidingen gaan in rook op.

Een actie, wat je ook doet, dient volgens mij altijd passend te zijn bij wie je bent als persoon en organisatie. Een vertaling van je DNA. Jullie (kern)waardenโ€ฆ Onderscheiden draait dus niet om een keer een grapje, stuntje of andere gekkigheid.  

Hoe zou het zijn, dat je een creatief concept creรซert die blijvend is en waar je voor een hele tijd meerdere unieke dingen aan kunt hangen? Dan wordt je herkenbaar en ben je niet meer afhankelijk van รฉรฉn actie.

๐—–๐—น๐—ฎ๐—ถ๐—บ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐˜‚๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ ๐˜„๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ!

Als voorbeeld noem ik altijd graag Coolblue Ze hebben de glimlach als unieke waarde geclaimd. In al hun uitingen houden ze daar rekening mee. Ze benoemen het of ze zorgen – ook in hun unieke acties – daadwerkelijk voor een glimlach.

Typ bijvoorbeeld โ€˜vibratorโ€™ in hun zoekbalk inโ€ฆ Ik verwacht ik dat je nu op zijn minst gaat glimlachen. Dat doen ze goed hรจ? Maar het belangrijkste is dat het klopt met wie ze zijn. Overal laten ze de glimlach terugkomen. Op hun fotoโ€™s, door het concreet te benoemen, maar vaak toveren ze ook een glimlach op je gezicht. Bij Coolblue is het geen los zand dat af en toe aan elkaar geplakt wordt. Nee, alles klopt in hun communicatie en ongetwijfeld worden hun bezorgers erop gewezen dat ze met een glimlach en goed humeur de producten moeten afleveren en installeren.

Een glimlach zorgt voor goodwill en net dat stukje extra. Het geeft waardering en voegt daarmee waarde toe aan het merk Coolblue. En het belangrijkste: die glimlach is door geen andere concurrent geclaimd. Sterker nog: als een concurrent dat gaat doen, wat zou je dan van die concurrent vinden?

Andere merken die het goed doen zijn Volvo. Die heeft de waarde veiligheid geclaimd en weet dat in veel gevallen herkenbaar neer te zetten. Of Nike, die doen alles om mensen te bewegen het ‘gewoon’ te doen. Just Do It! Die waarden weten ze in al hun communicatie min of meer om te zetten.

Zorg er na de geclaimde waarde voor, dat je verhalen (content) maakt die ervoor zorgen dat mensen erover gaan praten. Dat kan door verhalen uit je organisatie te halen en die te verspreiden. Je kunt ook nieuwe verhalen over jouw organisatie losmaken. Bijvoorbeeld met een nieuw product of dienst. Dit noem ik ook wel nieuwe propositie. Wanneer je dat goed doet, heb je ook een hoge ‘doorvertelfactor’.

Ik help je graag verder op weg!

Ik kan je bij alles helpen. We zetten samen een creatief concept neer, waarmee jij je als organisatie bij jouw doelgroep gaat onderscheiden van jouw concurrenten.

Dan wordt jij opgemerkt op een bij jou passende manier.

Mocht je geรฏnteresseerd zijn. Plan nu een kennismaking en vertel me waar je tegenaan loopt. Dan vertel ik je over mijn aanpak en hoe ik jou zou kunnen helpen.