Als ondernemer ben je op zoek naar nieuwe mensen. In deze tijd is de kans groot dat het moeilijk is om de juiste kandidaten te vinden. Je moet meer dan voorheen je best doen om mensen te verleiden. En dat proces begint al voordat je vacatures plaatst. Hoe zorg je ervoor dat je op een originele manier personeel kunt werven? In deze blog probeer ik je mijn zes stappen weer te geven. Deze stappen zijn de uitkomst van een analyse die ik bij bedrijven heb gedaan, waar ze een eigen marketingproces hebben opgezet en daardoor minder afhankelijk zijn van bijvoorbeeld recruiters of uitzendbureau’s. Daar kwamen een aantal patronen uit die ik steeds in meer of mindere mate terug zag. Dat heb ik omgezet in een aantal stappen waarmee ook jij je voordeel kunt doen. Zorg in elk geval dat jouw bedrijf onderscheidend is en ook aansluit bij de behoeftes van jouw doelgroep. Dat noem ik ook wel creatieve employer branding. In deze blog heb ik daar al meer over geschreven. Maar alleen daarmee ben je er nog niet. Alle andere onderdelen in de strategie voor je arbeidsmarktcommunicatie zijn minstens zo belangrijk. Je medewerkersbelofte, de ‘klantreis’ van latent werkzoekenden, de kanaalkeuze, de toepassing van jouw creatieve employer branding, je vacaturesite en je sollicitatie-flow. Daar ga ik in de onderstaande stappen ook verder op in.

1. Weet exact wie je bent en waar je goed in bent

Als je op een originele manier personeel wilt werven, moet je eerst goed weten wie je zelf bent als organisatie. Waar staan jullie voor? Beantwoord vragen als waar je goed in bent, maar ook juist waar niet de kracht ligt. Het is goed om je medewerkers hier ook bij te betrekken. Zij kunnen vaak erg goed verwoorden waarom ze voor jouw bedrijf werken. Wat maakt het hier anders? Waar zijn ze trots op? Wat vinden zij uniek? Op deze manier kom je erachter wat jouw bedrijfscultuur is.

Verder is het belangrijk om helder te hebben wat jouw organisatie nu juist onderscheidend maakt. Dat mag ook niet werkgerelateerd zijn. Wat doen de werknemers bijvoorbeeld in hun vrije tijd? Beantwoord dit soort vragen en vertaal ze naar eigenschappen of waarden. Op deze manier spreken ze tot de verbeelding en val je meer op bij potentiele werknemers.

2. Bepaal en ken je doelgroep! De belangrijkste basis voor een unieke personeelswerving

Dit is het belangrijkste onderdeel bij employer branding marketing proces. In de eerste stap heb je bij de huidige doelgroep al wat haakjes gevonden. Maar in deze stap bepaal je specifiek wie jouw belangrijkste doelgroep is. Iemand op kantoor is namelijk een heel andere doelgroep dan iemand in het operationele proces. Voor wie wil jij aantrekkelijk zijn? Duik dan dieper in die doelgroep. Kies dus eerst één doelgroep en neem daar de tijd voor. Waar bevinden ze zich in hun vrije tijd, online etc? Wat doen ze en wat spreekt hen aan. Verplaats je in de potentiële kandidaat. Stel dat ze op zoek zijn naar een andere werkgever, wat zijn dan de pijnpunten in hun dagelijks werk waarom ze elders zouden willen solliciteren? Op deze manier kom je erachter wat de belangrijkste motieven zijn voor sollicitanten om op een vacature te solliciteren. Als je dat niet weet, dan heeft het bedenken van een originele manier personeel te werven niet veel zin. Dus doe dit goed!

3. Claim een waarde!

Als je de eerste twee stappen hebt doorlopen dan kun je wellicht één belangrijke waarde eruit halen. Dit is eigenlijk het begin om een originele manier te ontdekken om persoon te werven. Die waarde, die kun jij gaan bekijken of je daar interessante dingen mee kunt. Organiseer daaromheen bijvoorbeeld een brainstorm. Wanneer daar leuke dingen uitkomen, dan kun je die waarde ook echt gaan claimen. Zorg er dan ook voor dat deze waarde zo uniek mogelijk is en passend bij jouw bedrijf, zodat anderen die waarde niet makkelijk kunnen kopiëren. Laat die waarde passend zijn bij de huidige werknemers, maar ook passend bij de gewenste doelgroep. Dat hoeft dus ook niet werkgerelateerd te zijn. Een mooi voorbeeld vind ik altijd Coolblue. “Alles voor een glimlach”. Die glimlach zetten ze door in al hun uitingen en communicatie en dient als kapstok voor al hun communicatie.

Tik bijvoorbeeld maar eens ‘vibrator’ in op de zoekbalk op de website van Coolblue. Wedden dat het je een glimlach geeft?

Denk jij ook niet dat ze hiermee mensen die van humor houden aan zich weten te binden? Of het nu klanten zijn of personeel. Zorgt in elk geval voor een leuke sfeer! Dat stralen ze in alles uit!

4. Ontwikkel een creatief concept

Aan de hand van de geclaimde waarde ontwikkel je een creatief concept. Een concept zoals coolblue dat ook doet. Een creatief concept is een onderscheidend idee, die de rode draad is van jouw arbeidsmarktcommunicatie. Die dient als kapstok voor al jouw uitingen richting de doelgroep. Hier heb je wellicht al wat aanknopingspunten uit de brainstorm van de vorige stap. Belangrijk is dat je je hiervoor afvraagt hoe je de gevonden waarde zo sterk neer kunt zetten dat het op gaat vallen. Dat kan van alles zijn. Hier komt dus jullie creativiteit om de hoek kijken. Daarmee verzin je een originele manier om personeel te werven. Onderdeel is dus altijd het bepalen van beeldgebruik, vormgeving, en tone-of-voice. Het dient dan als een kapstok om voor een langere periode jouw uitingen aan op te hangen. Het kan van alles zijn. Extra tip: Laat je medewerkers hierin een rol spelen. Laat hen het verhaal vertellen. Dat zorgt meteen voor draagvlak van het huidige personeel. De persoonlijke en echte verhalen wegen zwaar bij het maken van een keuze om bijvoorbeeld elders te gaan werken.  

5. Integreer arbeidsmarktcommunicatie als vast proces

Je hebt nu duidelijk wat jouw creatieve concept wordt en hoe je dit gaat communiceren. Nu moet het gemaakt worden en een structureel onderdeel worden van bijvoorbeeld jouw HR afdeling. Zorg ervoor dat dit geen los onderdeel is of een eenmalige actie. Communicatie op de arbeidsmarkt moet passen bij de normen, waarden en missie van jouw bedrijf. Zorg dat de waarden die de potentiële doelgroep heeft daarin ook terug komen en benoem dit bijvoorbeeld bij het opstellen van een vacature. Wanneer je hier niet scherp op blijft verval je snel weer in een standaard tekst, met daarin alleen de behoeftes waar je als bedrijf naar op zoek bent. Wat mij betreft een grote fout in deze tijd! Draai dit om. Kijk goed naar de behoeftes en motieven van de potentiële kandidaten / doelgroep en verwerk dit in de vacatureteksten op een manier die impliciet aansluit bij de behoeftes van jouw organisatie.

6. Maak het cross mediaal en gebruik recruitment software

Als het goed is weet je nu op welke kanalen en plaatsen jouw doelgroep zich bevind. Maak daarom een cross mediale campagne. Dat betekent dat je zowel offline als online zichtbaar moet zijn bij de doelgroep.

Met goede recruitment software kun je als HR afdeling eenvoudig zelf advertenties opmaken en ze laten plaatsen op de kanalen waar jouw doelgroep zich bevind. De mensen die interesse worden automatisch opgeslagen. Wanneer je dit hebt gekoppeld aan een eigen (employer branding) werken bij website, dan kun je de doelgroep ook makkelijker meerdere malen de advertentie laten zien. Dit heet retargeten en is een hele effectieve manier om in contact te komen en te blijven. Want mensen die al belangstelling hebben getoond in de vacature, kun je met behulp van tracking en de software op een later moment weer een advertentie laten zien. De wervingssoftware kan vervolgens gebruikt worden om de resultaten bij te houden en een beter beeld te krijgen van de effectiviteit van deze online technieken. De software kan bijvoorbeeld laten zien hoe vaak iemand een advertentie te zien kreeg voordat hij ging solliciteren. Wanneer de persoon solliciteert, komt hij automatisch in een opvolgsysteem. Vooral voor grote of middelgrote ondernemingen geldt dat ze vaak vele sollicitaties binnenkrijgen. Het wordt dan erg lastig om een selectie kunnen te maken uit alle kandidaten. Met behulp van slimme filters kan de HR afdeling dan de meest geschikte kandidaten uitzoeken en uitnodigen voor een sollicitatiegesprek. Volgens mij is dit tegenwoordig een must, omdat iedereen op een of andere manier wel ergens online zit.

Als je de bovenstaande dingen goed hebt staan, dan geloof ik dat je in de basis een goed employer branding en wervingsproces hebt staan. Je hebt dan namelijk een originele structurele manier om personeel te werven staan.

Mocht je meer willen weten ik help je graag verder. Neem hier contact op!