Hoe maak je nu opvallende, maar passende content? Hoe verwerk je dat in jouw totale unieke content marketing strategie? Dat is iets wat mij vaak wordt gevraagd. Er zijn veel methoden die je kunt inzetten. Vaak is dat afhankelijk van de opdrachtgever. Welke methodieken passend zijn. Maar een aantal zaken kun je in alle gevallen doen wanneer je ‘high end content’ maakt voor jouw doelgroep. Ik heb hieronder vijf tips en must do’s die ik in alle gevallen hanteer en die dus ook in alle gevallen door jou gebruikt kunnen worden!
1. Kies een doelgroep of liever publiek!
Dit is verreweg het belangrijkste om goed te doen bij unieke content marketing! Stel aan de hand van jouw doelstellingen eerst heel duidelijk je publiek vast. Wie zijn je lezers, kijkers of luisteraars? Voor wie wil je er zijn? Wat zijn hun zorgen? Hoe kun je hun leven beter maken of verrijken? Wat houdt hen ’s nachts wakker? Dat ga je niet bedenken, maar daar moet je achter komen door ze vragen te stellen en door te vragen.
Denk aan hoe mediakanalen dat doen! Die denken ook aan hun lezers of kijkers. Die delen vaak iets gemeenschappelijks. Lezers van Ouders van Nu delen de zorgen over het opvoeden van kinderen. Lezers van Voetbal International delen een passie voor voetbal. Wat is het gemeenschappelijke interessegebied van jouw lezers? Ga op onderzoek uit en haak daar op aan! Wanneer je dat niet doet, dan kun je nooit écht uniek zijn. In dit blog vind je daarover nog meer tips!
2. Durf te kiezen voor écht unieke content marketing!
Maak keuzes! Kies iets waar je een haakje vind bij jezelf of bij jouw doelgroep. Kies een algemene waarde die passend is en niemand in jouw branche kan kiezen. Gewoonweg omdat ze dat niet zijn! Maar jij wel! Kies daarop thema’s. Dus bedenk hoe je die zou kunnen laten zien?
Vind een haakje! Als voorbeeld noem ik vaak Coolblue die “alles voor een glimlach” ook werkelijk overal in doorvoeren! In al hun uitingen. Niet alleen op hun social media, maar op hun website, hoe ze de telefoon aannemen, mensen aannemen en hun signing op de busjes. Als je iets kiest wat past bij jouw organisatie. Dan kun je dat in alles doorvoeren en wordt het bedenken van content daarop ook erg leuk!
Hou dat vol! Dan wordt je herkenbaar en ga je opvallen. Een ander voorbeeld is Benetton. Het kledingmerk, had in de jaren tachtig een campagne met de naam: “United Colors of Benetton. Daarin lieten ze op een ‘gekleurde’ manier mensen nadenken. Dat deden ze op een opvallende en spraakmakende manier met foto’s die zorgden voor ‘reuring’. Bijvoorbeeld een donkere vrouw die een blank meisje de borstvoeding gaf, een stervende man met aids die op Jezus leek en nog meer van dit soort opzienbarende foto’s. Wat het statement was, wist eigenlijk niemand, maar wel dat het ‘gekleurde’ onderwerpen waren, die ze op deze manier bespreekbaar maakten… Ze kregen vol de aandacht en dat zorgde ook voor meer fans!
3. Wees consistent
Als je een nieuwsbrief, of content voor social media maakt, verstuur deze dan consequent op een vast tijdstip. Dit geldt ook voor een blog op jouw website. Publiceer op regelmatige intervallen of helemaal niet. Bijvoorbeeld tweewekelijks, wekelijks of maandelijks, maar vermijd onregelmatigheid, zoals drie keer per week en dan twee maanden niet. Toch is het de moeite waard om te proberen. Ik herinner me nog hoe belangrijk het was dat zaterdag de Donald Duck in de brievenbus lag. Ik zorgde dan altijd dat ik hem eerder had dan mijn broer. Ik vertrouwde erop dat de Donald Duck kwam… en juist dat vertrouwen is een belangrijk onderdeel in consistentie. Alleen op basis van vertrouwen kun je een relatie opbouwen. En het is ook nog eens goed voor de algoritmes van social media, die ervoor zorgen hoe vaak jouw post wordt gezien op de tijdlijn van mogelijke geïnteresseerden.
Om dit consistent te kunnen doen, kun je het beste van te voren een contentkalender maken. Deze zijn op basis van de eerdere tips (kies thema’s) op te stellen. Afhankelijk van hoe vaak je wilt posten kun je dus onderwerpen bedenken. Vervolgens kun je deze content ook inplannen door gebruik te maken van een contentmanagement tool die automatisch jouw content op de diverse kanalen plaatsen. Een relatief betaalbaar voorbeeld van zo’n tool is Later. Je kunt daar een gratis proefperiode aanvragen en voor 25$ per maand heb je al de beschikking voor langere tijd over zo’n tool. Wat voor de meeste bedrijven genoeg is. Omdat je daarvoor 30 posts per maand per socialmedia profiel kunt plaatsen. Dat is iedere dag 1!
4. Deel en reageer op content waar jouw publiek zit.
Als het goed is weet jij waar jouw publiek zich online (en offline) bevind. Wat ze interessant vinden en volgen, waar ze op reageren. (Zie tip 1) Ga reageren op dezelfde fora, en kanalen. Deel content van de betreffende “influencers” en reageer op hun blogposts en social media. Op die manier wordt je meer zichtbaar bij jouw potentiële publiek en gaan ze jouw content uiteindelijk makkelijker oppikken.
5. Probeer samen te werken met een relevante mediapartij
Werk samen met andere relevante mediapartners die ook jouw publiek bedienen. Gebruik dus anderen met een bereik om jouw zichtbaarheid te vergroten, in ruil voor jouw expertise. Mediapartijen zijn altijd op zoek naar waardevolle content voor hun publiek. Wanneer jij dat toevallig ook maakt, waarom zou je dan niet samen kunnen werken? Het maken van unieke content is namenlijk behoorlijk tijdrovend en dus relatief duur. Door samen te werken, kan hun publiek ook geïnteresseerd raken in jouw content. Denk aan Lucky TV die onder de Wereld Draait Door, beroemd is geworden met de nagesynchroniseerde schetsjes! Zoek actief contact wanneer jij iets hebt voor hetzelfde publiek.