Wat kun je dan doen om in deze tijden geschikt personeel te vinden? Ik denk dat het goed is om voor de lange termijn zelf te investeren in een eigen marketingproces waarbij je goed duidelijk maakt wie je bent en wat je voor die doelgroep kunt betekenen als bedrijf. Met een jeukwoord heet dit ook wel unieke employer branding. Dat geeft antwoord op de vraag: Hoe zet je jezelf als bedrijf aantrekkelijke neer in de markt? Daarmee los je het probleem van schaarste niet op, maar je kunt wel zorgen dat je opvalt op een eigen unieke wijze die past bij de specifieke doelgroep waar je je op wilt richten. Voor DeOndernemer heb ik deze blog geschreven waarbij ik alvast 4 simpele tips die iedere onderneming kan doen, maar die nog niet veel worden gedaan. Hieronder zie je een samenvatting van dat blog.

4 simpele tips om al iets te doen aan jouw employer branding

Unieke employer branding kun je bereiken door een eigen marketingproces in te richten die perfect past bij de doelgroep waar je op wilt mikken. Door dat op net een andere manier te doen kun je concepten bedenken om bij jouw doelgroep onder de aandacht te komen.

1. Schakel huidige medewerkers in.

Heb je er wel eens over nagedacht om jouw huidige medewerkers bij jouw personeelsproblemen te betrekken? Grote kans dat jouw medewerkers wel iemand kennen die een baan zoekt of wat anders wil. Laat het dus weten wanneer je begint met personeel werven en vraag of zij mensen kunnen aanbevelen. Je kunt ook nog nadenken om deze mensen een bonus of een andere vorm van een beloning te geven wanneer ze een geschikt iemand introduceren.

2. Val op waar jouw doelgroep is.

Dit klinkt logisch, maar het gaat nog erg vaak mis. Wanneer je jongeren wilt hebben en je adverteert in de plaatselijke huis aan huis krant, bijvoorbeeld omdat je dat altijd zo hebt gedaan. Dan voorspel ik dat je weinig resultaat zult hebben.  Dat geld kun je net zo goed direct weggooien.

Wat kun je dan doen? Opvallen door in te spelen op de behoeftes van jouw doelgroep. Versterk iets wat ze fijn vinden:  Bij ons in Salland zitten die bijvoorbeeld vaak met elkaar in keten. Wellicht kun je daar iets mee? Kun je ze daarbij helpen? Kun je een actie bedenken? Bijvoorbeeld: Wij zoeken mensen die liever niet op kantoor zitten! Ben jij dat? Dan maak je ook nog eens kans op 500,- euro voor jouw vriendenkeet. Je speelt dan weer in op iets wat jouw doelgroep fijn vind en versterkt dat! Deel dit vervolgens in de social media groepen in de buurt waarbij ze de juiste persoon kunnen taggen voor wie dit iets zou kunnen zijn.

Of verzacht iets waar ze last van hebben!  Bijvoorbeeld als blijkt dat jouw doelgroep, bijvoorbeeld de praktische mensen de schoolbanken helemaal zat zijn, dan kun je ze daarop prikkelend aanspreken waarop de doelgroep getriggerd wordt. Wat doe je hier nog? Kom lekker buiten werken! “ Wil je dit anders doen dan met standaard posters? Maak dan bijvoorbeeld gebruik van straatreclame zoals tijdelijke krijtverf uitingen op de stoep bij bijvoorbeeld een school. Je hebt daar tegenwoordig bedrijven voor die je hierbij kunnen helpen.

3. Benader scholen

Kersverse leerlingen willen graag een bijbaan waar ze later ook wat aan hebben. Dus wil jij personeel werven voor junior functies? Ga dan eens langs bij diverse scholen en informeer naar de mogelijkheden. Vaak hebben ze evenementen waar je wellicht op aan kunt haken. Of wellicht zijn ze af en toe op zoek naar iemand die uit de praktijk iets komt vertellen of wil laten zien. Door zoiets te doen sta je vooraan bij de jonge doelgroep.

4. Organiseer een feest! Er is altijd wel een reden voor een feestje

Nodig mensen relaties uit bij jouw bedrijf. Misschien kun je zelfs een soort festival organiseren. Dat is iets wat nog niet vaak of structureel gebeurd, maar wat relatief eenvoudig te doen is. En ook een unieke employer branding als je het mij vraagt. Je kunt deze dag ook concreet de vraag stellen aan de bezoekers. Vertel ze dat je op zoek bent naar personeel en vraag ze concreet of ze iemand weten. Het is vaak een mooie kans om personeel te werven. Bekijk wel goed hoe je mensen uitnodigt en waar je ze bereikt. Wat is er voor hen te halen? Waarom zouden ze komen? Wanneer je jonge mensen zoekt, kun je bijvoorbeeld een samenwerking met scholen zoeken door praktijkervaring te laten opdoen. Je kunt speeddates organiseren als een soort voorselectie. Zie je interesse? Dan kun je concreet aangeven dat ze welkom zijn om eens verder in gesprek te gaan. Dat is een win-win voor beide partijen: het potentiële nieuwe personeel krijgt een duidelijk beeld van het bedrijf en jij ziet meteen wie je kandidaten zijn.

Voel jij je gemotiveerd om aan de slag te gaan met personeel werven? Onthoud: opvallen en het op een andere manier doen is belangrijk. Denk out-of-the-box en neem de tijd voor het opzetten van een toffe, unieke wervingscampagne. Want daarmee trek je de meeste aandacht.

Ik denk graag vrijblijvend een keer met je mee! Stuur me een bericht of plan nu een kennismakingsafspraak.